ALIS

Software pro veřejnou správu

Vzdálená pomoc
15. 7. 2021

Poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci se základem poplatku podle hmotnosti či objemu odloženého odpadu a jeho odlišnosti od ostatních typů místních poplatků za komunální odpad

Poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci se základem poplatku podle hmotnosti či objemu odloženého odpadu je jeden ze dvou nových typů poplatků za komunální odpad, který přinesla novela zákona o místních poplatcích, po přijetí rozsáhlého balíčku upravující odpadovou legislativu.

Článek informující o obou nových typech poplatků za komunální odpad najdete zde.

Díky přechodným ustanovením zákona o místních poplatcích obce za poplatkové období 2021 vybírají poplatky za komunální odpad, které zavedly přede dnem nabytí účinnosti této novely, tedy 1. 1. 2021. Ale pro rok 2022 by měly s dostatečným předstihem, tzn. tak, aby nová obecně závazná vyhláška obce byla účinná k 1. 1. 2022, v nových obecně závazných vyhláškách stanovit, který typ poplatku pro správu komunálního odpadu zvolily a na základě jakých sazeb a pravidel bude poplatek za odpad vybírán.

Poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci se základem poplatku podle hmotnosti či objemu odloženého odpadu

Na rozdíl od druhého z těchto nových typů, kterým je „Poplatek za obecní systém odpadového hospodářství“, má „Poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci se základem poplatku podle hmotnosti či objemu odloženého odpadu“ zvláštní specifika, která je nutná brát v úvahu při rozhodování o jeho zavedení.

  • Pokud obec zvolí tento typ poplatku, musí v obecně závazné vyhlášce obce stanovit, zda tento poplatek bude vybírat na základě hmotnosti či objemu (další možností je i dle kapacity sběrných nádob, kde dané odlišnosti ale nejsou).
  • Vybraný způsob (dle hmotnosti nebo objemu), nemůže obec během celého poplatkového období kombinovat nebo měnit na ostatní druhy poplatků za komunální odpad (poplatek se základem podle kapacity sběrných nádob nebo poplatek za obecní systém odpadového hospodářství), ani volit různé typy poplatku pro jednotlivé části obce.
  • Poplatek má stejně jako ostatní typy poplatku za komunální odpad roční periodu, ale předpis, tedy částka, kterou má poplatník zaplatit, je možné stanovit až poté, co jsou načteny a vypočítány všechny dílčí základy na konci poplatkového období (tedy nejdříve v lednu následujícího roku).
    Tzn. dílčí základ = měsíční součet kg nebo litrů za danou popelnici násobený sazbou za 1 kg nebo 1 litr odloženého odpadu, kterou stanovuje obecně závazná vyhláška.
    Předpis = součet všech dílčích základů daného daňového období (1 rok = 12 dílčích základů).
  • U tohoto typu poplatku není tedy možné vytvořit předpisy dopředu, jako u ostatních druhů poplatků.
    Pro obce, které tento poplatek zavedou, to znamená roční výpadek v příjmech za odpad. Např. až po výpočtu posledního dílčího základu za období 12/2022 začátkem ledna 2023 mohou stanovit předpis na rok 2022.
    Vzhledem k tomu, že zákon o místních poplatcích jako právní předpis nestanoví, že jde o poplatek, který by bylo možné považovat za poplatek vybíraný srážkou, nelze u místního poplatku aplikovat vybírání záloh.
  • Dle zákona o místních poplatcích je možné ve vyhlášce stanovit minimální dílčí základ, který bude považován za dílčí základ v případě, kdy měsíční odpad násobený sazbou/Mj bude menší než stanovený minimální dílčí základ.
  • Technické služby nebo jiný subjekt spravující obci odpady musí být schopný měsíčně zasílat obci měsíční součet odpadu (v kg nebo v litrech) za jednotlivé popelnice.

    Popelnice budou pravděpodobně ve většině případů označeny kódem, nebo nějakým jiným jednoznačným identifikátorem, přiřazeným určité adrese a určitému plátci poplatku.

    Bez technického zabezpečení, jednoznačného a průkazného stanovení hmotnosti či objemu a přesného systému identifikace sběrných nádob, nelze tento druh poplatku zvolit.

  • Poplatek je odváděn (placen) prostřednictvím plátce, který je povinen jej vybrat od poplatníka.
    Plátcem je: společenství vlastníků jednotek nebo vlastník nemovité věci.

    To znamená, že obec (podobně jako u poplatku z pobytu) má jako poplatníka poplatku uvedeného právě tohoto plátce a u něho založenou povinnost. Povinnost u jednotlivých osob, které v nemovitosti bydlí, nezakládá.

    Zákon o místních poplatcích neukládá správci poplatku (obci) povinnost evidovat jednotlivé poplatníky (v tomto případě se rozumí osoby bydlící v dané nemovitosti, kteří produkovali odpad) z důvodu toho, že kritériem pro vyměření poplatku je celkové množství skutečně vyprodukovaného odpadu, ne počet osob, které ho vytvořily a obec v tomto případě tedy vůbec nezajímá kolik osob a kdo v dané nemovitosti bydlí. Tuto povinnost zákon převádí na plátce.

    Pro úplnost je třeba doplnit, že subjektem poplatku, tedy osobou, která tento poplatek prostřednictvím plátce platí a od které je plátce povinen platbu vybrat, je:

    • Fyzická osoba, která má v nemovité věci bydliště (nemusí to být trvalý pobyt),
    • vlastník nemovité věci (fyzická nebo právnická osoba), ve které nemá bydliště žádná fyzická osoba.
  • Vzhledem k tomu, že tento systém je založen na principu „zaplať tolik, kolik odpadu vyhodíš“, není u tohoto způsobu možné prominutí poplatku a stejně tak pro tento způsob zákon o místních poplatcích nestanoví žádné osvobození. Obec si však v rámci své působnosti může osvobození nad rámec zákona ve své obecně závazné vyhlášce obce stanovit.
  • Díky tomu, že poplatník neví až do načtení všech dílčích základů, v jaké výši bude za daný rok poplatek platit, dochází u tohoto typu poplatku i ke změně ve vymáhání a stanovení data splatnosti.

    K vyměření, tedy vystavení platebního výměru či hromadného předpisného seznamu, dochází okamžitě po vytvoření předpisu, tzn. po součtu všech dílčích základů a vytvoření předpisu. Na rozdíl od běžného postupu u ostatních předpisů, tedy dochází k vytvoření platebního výměru nebo hromadného předpisného seznamu pro předpisy, které nejsou po splatnosti.

    Předpis je splatný do 30 dnů od doručení rozhodnutí, tedy doručení platebního výměru či hromadného předpisného seznamu.

    Předpis vzniká bez „Data splatnosti“ a „Datum splatnosti“ je stanoven až na základě doplnění „Data doručení“ na platební výměr nebo hromadný předpisný seznam.

  • U těchto platebních výměrů či hromadných předpisných seznamů se nepřidává navýšení.

    Předpis navýšení se vytvoří jako samostatný (ne v rámci platebního výměru) jednorázový předpis až v případě, kdy takovýto předpis vyměřený platebním výměrem nebyl uhrazen nebo nebyl uhrazen včas.

    Předpis navýšení také vznikne bez data splatnosti a splatný je stejně jako u těchto platebních výměrů či hromadných předpisných seznamů do 30 dnů od doručení rozhodnutí (platebního výměru nebo hromadného předpisného seznamu).