ALIS

Software pro veřejnou správu

Vzdálená pomoc
7. 5. 2024

Pohotovost a práce přesčas v souvislosti s volbami do Evropského parlamentu

V termínu od 7. do 8. června 2024 proběhnou na území České republiky volby do Evropského parlamentu. Některé termíny týkající se činnosti obecních úřadů vycházejí na dny pracovního klidu. Konkrétně se jedná o tyto dny:

A)      neděli 28. 4. 2024, kdy skončila lhůta pro podání žádostí občanů jiných členských států Evropské unie o zápis do seznamu voličů pro volby do EP a lhůta pro podání žádostí občanů jiných členských států o přenesení údajů z dodatku stálého seznamu voličů do seznamu voličů pro volby do EP; a

B)      středu 8. 5. 2024, do které mohou zaregistrované politické strany, politická hnutí a koalice delegovat 1 člena a 1 náhradníka do okrskové volební komise v každém volebním okrsku (tedy podat tzv. „delegačenky“).

Dle sdělení Ministerstva vnitra ČR nebylo nutné v neděli 28. 4. 2024 zajišťovat na obecních úřadech nepřetržitou službu, nicméně bylo třeba v tento den (v čase od 8:00 – 16:00 hod) zajistit případné využití práv voličů jiných členských států (např. vyvěšením informace o kontaktním telefonním spojení na pověřenou úřední osobu, která se na základě telefonické výzvy na obecní úřad dostaví a výkon práv žadatele umožní). 

Jinak tomu bude ve středu 8. 5. 2024, kdy je nezbytné na dobu od 8:00 – 16:00 zajistit na obecním úřadě přítomnost starosty nebo úřední osoby, která je pověřena k převzetí  „delegačenek“.

Zpracování v programu KEO4 Mzdy

Co se týče neděle 28.4.2024, je třeba v první řadě rozlišit situaci, kdy zaměstnanci:

  • nebyli fyzicky přítomni na úřadě, ale byli připraveni v případě telefonického kontaktu práci na úřadě vykonávat (tj. drželi pohotovost) – v tomto případě v programu pořídíte v nabídce: „Měsíční evidence“ – „Pořízení dle zaměstnanců“ – detail konkrétního zaměstnance  – záložka „Pohotovost
  • vykonávali práci přímo na obecním úřadě – tedy v případě pracovních vztahů s klasickým pětidenním režimem se jednalo o práci přesčas, který pořídíte v nabídce: „Měsíční evidence“ – „Pořízení dle zaměstnanců“ – detail konkrétního zaměstnance – záložka „Přesčasy“

Ve středu 8. 5. 2024 bude situace odlišná, protože se jedná o státní svátek. Pokud se tedy bude jednat o pracovní vztah typu pracovní poměr, je třeba v „Měsíční evidenci“ – v detailu konkrétního zaměstnance – záložka „Harmonogram pracovní doby“ v detailu středy 8. 5. vyplnit počet hodin „Práce ve svátek“, které fakticky zaměstnanec odpracoval. Na stejném místě můžete nastavit i to, jestli bude zaměstnanec za tuto práci čerpat náhradní volno nebo jestli má být práce ve svátek proplacena.

Pokud v programu KEO4 Mzdy využíváte možnosti automatického rozúčtování a potřebujete mzdové náklady vynaložené v souvislosti s volbami u jednotlivých pracovních poměrů účetně vyčlenit, je třeba pořídit příslušné výjimky v zaúčtování v nabídce „Měsíční evidence“ – „Výjimky v zaúčtování“.

Pohotovost – využijte typ výjimky „Výjimka pro mzdovou složku“ – vyberte pracovní vztah a mzdovou složku „5320 Pohotovost mimo pracoviště“, nastavte „Procento“ = 100 a v sekci „Výjimky“ nastavte, jak má být pohotovost zaúčtována.

Práce přesčas – u přesčasové práce konané v sobotu a neděli je to komplikovanější. Dochází totiž k vyplacení přesčasu základního, příplatku za práci v sobotu a neděli a příplatku za práci přesčas ve dnech pracovního klidu. Je tedy třeba pořídit tři výjimky:

  • výjimku pro mzdové složky - pro „MS 1000 Přesčas – základní“ ve výši 100%,
  • výjimku pro příplatky - pro „Příplatek za práci v sobotu nebo neděli“ ve výši 100%,
  • výjimku pro příplatky - pro „Příplatek za práci přesčas – dny prac. klidu“ ve výši 100%.

Práce ve svátek – v případě proplacené práce ve svátek vytvoříte znovu výjimku pro příplatky (konkrétně pro „Příplatek za práci ve svátek“)  ve výši 100%.