ALIS

Software pro veřejnou správu

Vzdálená pomoc
22. 1. 2020

Proč je vhodné používat program pro spisovou službu

I když organizace vede spisovou službu v listinné podobě

I v případě vedení SSL v listinné podobě musí původce zajistit příjem elektronických dokumentů a také jejich odesílání do datových schránek adresátů, pokud mají datovou schránku zřízenou.

Při této elektronické komunikaci musí zajistit úkony, které požaduje legislativa.

Které úkony to jsou?

  • Ověření platnosti elektronických podpisů.
    §4 odst. 5 vyhl. 259/2012: Původce ověří platnost el. podpisů a časových razítek. Údaje o ověření podpisů a časových razítek zaznamená. Toto ověření je nutné opakovat po 24 hodinách a údaje o ověření znovu zaznamenat.
  • Povinnost uchovat digitální dokument.
    Veřejnoprávní původce uloží doručený dokument v digitální podobě včetně datové zprávy, v níž je obsažen, ve tvaru, ve kterém mu byl doručen, a uchová jej po dobu nejméně 3 let ode dne doručení.
  • Digitální dokumenty je nutné konvertovat, nestačí je vytisknout.
    Vedete-li spisovou službu v listinné podobě, musíte všechny přijaté digitální dokumenty převést do listinné podoby (§6 odst.1 vyhl. 259/2012) a to pomocí konverze z moci úřední nebo konverze s ověřovací doložkou podle par. §69a zákona 499/2004 Sb.
  • Povinnost přednostně doručovat do datové schránky.
    Při každém doručování je nutné ověřit, zda adresát má zřízenou datovou schránku a pokud ano, tak do ní doručovat.
  • Povinnost podepsat elektronický dokument.
    Podle zákona č. 297/2016, §5: K podepisování elektronických dokumentů lze použít pouze kvalifikované elektronické podpisy a pečetě na kvalifikovaném prostředku.
  • Povinnost opatřit elektronický dokument časovým razítkem.
    Podle zákona č. 297/2016, §11: Veřejnoprávní podepisující opatří podepsaný elektronický dokument kvalifikovaným elektronickým časovým razítkem.
  • Potvrzení o doručení e-mailu.
    Na e-mail doručený na adresu el. podatelny musí být zaslána informace o doručení. Součástí zprávy o potvrzení doručení je dle §8 vyhl. 259/2012 alespoň:
    a) datum a čas doručení dokumentu s uvedením hodiny a minuty, popřípadě sekundy
    b) charakteristika datové zprávy, v níž byl dokument obsažen, umožňující její identifikaci.

Se všemi těmito povinnostmi vám spisová služba může pomoci. Pokud spisovou službu nechcete používat, je třeba tyto úkony zajistit jinými prostředky.