ALIS

Software pro veřejnou správu

Vzdálená pomoc
18. 1. 2013

Práce v systému KEO-Účetnictví v roce 2013

Informace pro uživatele

Jak se změna legislativy od ledna 2013 promítla do systému KEO-Účetnictví:

  • Verze systému KEO-Účetnictví
    Od ledna 2013 pro práci v účetnictví používat verzi:
    KEO-Účetnictví 8.01a (vydána 16. ledna 2012) a vyšší.
    Nové verze budou uvolňovány k distribuci dle aktuálních potřeb.
  • Změna v rozpočtové skladbě
    Změny v rozpočtové skladbě (PARAGRAF, POLOŽKA) je zahrnuto přímo do číselníků verze KEO-Účetnictví 8.01a, a proto není třeba číselníky uživatelsky upravovat. Od ledna pětimístný údaj NÁSTROJ (viz vyhláška o rozpočtu) budou organizace typu ÚSC a PO nadále knihovat jako dvoumístný. Tj. knihovat pouze druhé a třetí místo pětimístného údaje. První, čtvrté a páté místo bude automaticky v systému KEO-Účetnictví pro exporty doplněno nulami.

    Pozor při knihování údaje ZDROJ:
    ZDR=1 se označí uznatelné přijaté nebo vydané finanční prostředky z tuzemských zdrojů v rámci nástrojů spolufinancovaných ze zahraničních zdrojů.
    ZDR=5 se označí příjmy a výdaje spolufinancované ze zahraničních zdrojů.
    Novější název údaje ZDROJ je od letošního roku „prostorová jednotka“.
    Metodika pro správné použití údaje ZDROJ je obsažena v metodice pro zpracování výkazu FIN 2-12M pro rok 2013, která je zveřejněna na serveru MF ČR.

  • Změna v DPH
    Od 1. ledna 2013 platí nové sazby DPH:
    - snížená sazba: 15%
    - základní sazba: 21%.

    I pro zpracování daňového přiznání za rok 2012 je třeba opravit číslo finančního úřadu v parametrech pro DPH. Od ledna 2013 se uvádí číslo krajského finančního úřadu. Viz upozornění na stránkách systému KEO ze dne 10. ledna 2013.

    Nový formulář (vzor č. 18) bude k dispozici v systému KEO-Účetnictví automaticky až v některé z dalších verzí roku 2013. Nejprve je třeba odevzdat přiznání za rok 2012.

    Zásah uživatele v KEO-Účetnictví:

    • Uživatel si musí nové sazby sám nasadit v parametrech pro účetnictví. Termín nasazení těchto nových sazeb záleží na uživateli. Problém při pořízení dokladů s jinou sazbou lze jednoduše řešit operativním přepsáním výše sazby přímo při pořízení dokladů.
    • Správnou sazbu daně si musí uživatel upravit v položkách pro vydané faktury a v položkách pro prodej za hotové v pokladně.
    • Pro tvorbu daňového přiznání (i posledního za rok 2012) je třeba v parametrech DPH opravit číslo i sídlo finančního úřadu! Musí tam být krajský FÚ.
    • Na našich webových stránkách, v sekci Metodiky pro účetnictví, je k dispozici

Číselník finančních úřadů

kde údaj:

c_pracufo je číslo územního pracoviště FU - nutno zadat do parametrů systému KEO-Účetnictví včetně názvu,
c_ufo je číslo krajského sídla FU – nutno zadat do parametrů systému KEO-Účetnictví včetně názvu,
c_ufo_vema toto číslo se používá pouze při interaktivním pořízení hodnot řádků daňového přiznání DPH do formuláře EPO. V systému KEO se nepoužívá!
  • Změny ve výkazech
    Změny v účetních výkazech pro rok 2013 budou realizovány postupně v následujících verzích tak, jak bude třeba výkazy odevzdávat. Nejprve je však třeba odevzdat a odsouhlasit správnost u všech výkazů za rok 2012.
    Ve verzi KEO-Účetnictví 8.01a je připraven pouze výkaz FIN2-12M pro zpracování jak roku 2012, tak i roku 2013.
  • Změny v PAP (pomocný analytický přehled)
    Ve verzi KEO-Účetnictví 8.01a jsou ještě číselníky výkazů PAP roku 2012.
    Od ledna platí pro pořízení PAP informací nová pravidla. Ta jsou realizována v nových distribučních číselnících, které ještě nejsou součástí verze KEO-Účetnictví 8.01a.
    Nové číselníky však bude potřeba nainstalovat po uzávěrce roku 2012. Po odevzdání a odsouhlasení správnosti výkazu PAP za rok 2012. Ty budou k dispozici až od verze KEO-Účetnictví 8.02.

    Zásah uživatele po instalaci KEO-Účetnictví 8.02:
    Doklady pořízené před instalací těchto číselníků bude třeba znova zkontrolovat a případně opravit.