Příjmové agendy v roce 2025: Rozhovor s Kamilou Grosmut
Zeptali jsme se naší kolegyně, metodičky Kamily Grosmut, jaké změny v přináší rok 2025 v oblasti správy místních poplatků a dalších příjmů.
Když se zaměříme na poplatky za psy a odpady. Jaké změny přináší rok 2025?
Maximální sazby poplatku ze psů, stanovené zákonem o místních poplatcích, se nezměnily. Obce však mohou pro rok 2025 upravit výši poplatku v rámci svých obecně závazných vyhlášek a vytvářet předpisy na rok 2025 již v nové výši.
A co poplatky za odpady?
Ani u odpadových poplatků nedošlo v roce 2025 k žádným legislativním změnám.
Na základě novely zákona z roku 2021 mohou obce buď stanovit poplatek za obecní systém odpadového hospodářství až do výše 1 200 Kč na osobu ročně, nebo zavést poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci, kde jako základ pro výpočet výše poplatku mohou zvolit hmotnost odloženého odpadu, jeho objem, či kapacitu sběrné nádoby a frekvenci svozů.
Poplatky za odkládání komunálního odpadu v poslední době zavádějí obce, které chtějí zvýšit motivaci ke třídění odpadu. Na rozdíl od poplatku za obecní systém odpadového hospodářství nejsou vybírány za osobu, ale za nemovitost. Je tedy nutné sledovat vlastnictví nemovitostí určených k bydlení či rekreaci v obci. V případě, kdy danou nemovitost vlastní více majitelů, je nositelem povinnosti jeden z nich.
Došlo tedy ve správě místních poplatků v roce 2025 k nějakým změnám?
S účinností od 1. 1. 2025 se mírně upravilo změní § 10 g písmeno b), což souvisí s novelou zákona o sociálně-právní ochraně dětí, který od 1. 1. 2025 již neumožňuje umístění dětí do 3 let do ústavní péče.
Zvýšenou pozornost musí obce v roce 2025 také věnovat i vyměření nedoplatků ročních poplatků, které vznikly v roce 2024. Dle novely zákona o místních poplatcích (s účinností 1. 1. 2024) již musí k jejich stanovení použít novou legislativu. Takové platební výměry jsou nově splatné ve lhůtě 30 dnů ode dne oznámení (doručení) rozhodnutí a datum splatnosti platebního výměru je považován za „náhradní lhůtu splatnosti“.
Jak mohou obce zjednodušit výběr poplatků?
Jedním z klíčových trendů je digitalizace. Naše společnost nabízí řešení Služby na webu, které umožňují občanům platit poplatky prostřednictvím platební brány. Tento systém zjednodušuje proces plateb pro obyvatele a zároveň zefektivňuje a usnadňuje evidenci na straně obcí.
Co všechno „Služby na webu“ umožňují?
Jedná se o portálové řešení, které kromě platby poplatků přes platební bránu nabízí jednoduchou možnost definovat a publikovat elektronické formuláře. Občané tak mohou vyřídit své záležitosti pohodlně z domova přes internet. Například přihlášení psa, žádost o pronájem pozemku a další. To vše samozřejmě pomocí bezpečného přihlášení přes Identitu občana a s náležitostmi, které vyžaduje zákon o právu na digitální služby.
Co byste doporučila občanům, kteří si nejsou jistí svými povinnostmi?
Určitě doporučuji obrátit se na webové stránky obce, kde jsou většinou k dispozici aktuální informace o výši poplatků, datech splatnosti i platebních metodách.
Došlo ještě k nějakým dalším legislativním změnám, které by uživatel Příjmových agend měl znát?
Ano. Již 1. 10. 2024 vstoupila v platnosti novela insolvenčního zákona, která např. výrazně zkrátila dobu oddlužení z 5 na 3 roky, zpřísnila podmínky povolení oddlužení a nové další oddlužení povoluje až po 12 letech.
Další významnou změnu přinesla i novela zákona o DPH (účinná od 1. 1. 2025), díky které se změnily podmínky pro registraci plátců DPH i způsob počítání obratu. Nově se nebude obrat počítat za 12 po sobě jdoucích měsíců, ale za kalendářní rok. Nadále sice zůstává limit obratu 2 000 000 Kč, ale při jeho překročení se osoba povinná k dani stává plátcem DPH prvním dnem následujícího kalendářního roku. V případě, kdy však dojde v tomtéž kalendářním roce k překročení druhé prahové částky 2 536 500 Kč, se osoba povinná k dani stává plátcem DPH hned následujícím dnem po překročení. Přihláška k registraci musí být podána vždy do 10 pracovních dnů ode dne překročení.
Obce, které vyúčtovávají spotřebu vody, stočného, či jiných komodit, by od 1. 1. 2025 měly v rámci vyúčtování zprostředkovat odběrateli srovnání dvou předcházejících fakturačních období, odkaz na reklamační řád i odkaz na internetové stránky, kde najdou veškeré informace. V programu Příjmové agendy KEO4 budou pro vyúčtování za rok 2025 budou přidány nové šablony tisku vyúčtování, které již srovnávací tabulku budou obsahovat.
Děkujeme za rozhovor :-)