ALIS

Software pro veřejnou správu

Vzdálená pomoc
26. 1. 2017

KEO-W 1.11.12 - Účetnictví

Tato verze je připravena pro zpracování konce roku 2016. Přečtěte si o novinkách v sestavách a výkazech PAP (Pomocný analytický přehled) a PKP (Pomocný konsolidační přehled).

  • Kontroly – v souvislosti s rozpočtovou skladbou pro rok 2017 jsme doplnili kontroly na neplatnou rozpočtovou skladbu v denních kontrolách (žlutý řádek ve spodní části hlavní obrazovky KEO-W) a v měsíční uzávěrce. Postup opravy neplatné rozpočtové skladby najdete v tomto článku: Změna rozpočtové skladby v KEO-W Účetnictví.
  • Vydané faktury – možnost tisku faktur s číslem daňového dokladu/faktury bez pomlček. Můžete si v číselníku vydaných faktur zaškrtnout u vybrané fakturační řady „Tisk bez pomlček“.
  • Sestavy – v této verzi byla upravena nabídka „Sestavy“, jejímž vyvoláním se sestavy otevřou v samostatném okně. Před další prací v jiných částech programu zavřete okno se sestavami. Práce v sestavách je stejná jako dosud.
  • Sestavy – Inventury – do záhlaví sestav se nově automaticky naplňuje IČ účetní jednotky.
  • Sestavy – Inventury – v sestavě u17d je upraveno naplnění názvu účtu do filtru na sestavě. Pokud je ve filtru vyplněn pouze jeden účet, tak se na sestavě u účtu filtru naplní i název účtu.
  • Sestavy – Inventury – sestavu u17c lze tisknout i na šířku. Uživatel zaškrtne parametr „Tisk na šířku“ a do sestavy se naplní celý název účtu z účtového rozvrhu.
  • Sestavy – 06w počáteční stavy a u02 Hlavní kniha analytická (s popisy na šířku)  - upravilo se naplnění názvu u rozpočtových účtů dle SU AU.  Do sestav se nyní přebírá název za SU AU z účtového rozvrhu, z účtů s nulovou rozpočtovou skladbou.
  • Výkazy – při odesílání výkazů byla upravena kontrola na uzávěrku poplatků. Jestliže se odesílá pouze výkaz Fin2-12M, kontrola na uzávěrku poplatků se neprovádí, takže když u poplatků neproběhne uzávěrka, může se výkaz Fin2-12M odeslat.
  • Roční uzávěrka – upraven číselník roční uzávěrky pro režim oddělených pokladen.
  • Deník - Filtr - když hledáte dle partnera (tlačítko tři tečky u políčka Partner), tak nyní můžete vybrat, zda hledáte v adresáři jen v platných záznamech nebo jen v neplatných nebo všude.

PAP - Pomocný analytický přehled

  • Nové roční části XIV až XVII výkazu PAP – tyto části výkazu najdete v ročních výkazech pod názvem „PAP – roční části XIV až XVII“. Roční části zpracovávají uživatelé, kteří splňují kritéria pro vedení rozšířeného PAP (P2x).
  • Část XIV Přehled majetkových účastí a jejich změn se plně edituje pod stejnojmennou nabídkou u tvorby výkazu PAP. Část XIV vykazují pouze územní samosprávné celky. Při prvotním vyplňování se uvedou ve stavu k 1.1. běžného účetního období údaje za celou dobu držení majetkových účastí určených k výkonu majetkových práv, pokud jsou tyto údaje účetní jednotce známy, a to i včetně veškerých změn, ke kterým došlo během tohoto období. Při následném vyplňování uvede účetní jednotka již pouze změny v majetkových účastech, ke kterým došlo během běžného účetního období, přičemž v případě, že v tomto období nedošlo k žádné změně, neuvede účetní jednotka žádné údaje.
  • Část XV a XVI Podrozvahové účty se naplňují automaticky z pořízených dat.
  • Část XVII Vysvětlení významných částek – vyplní se významné skutečnosti na jednotlivých řádcích syntetických účtů částí I, II, III a XV, které svou hodnotou převýší hranici 10% hodnoty aktiv netto za účetní období, za které se PAP ročně sestavuje a předává. Syntetické účty, u kterých je vyžadováno vysvětlení významných částek, jsou uvedeny v tabulce č. 3 metodiky tvorby PAP.
    Při vstupu do této části se u syntetických účtů provede automatické vyhodnocení překročení hranice 10% hodnoty aktiv netto. Účty, které přesáhnou uvedenou hranici, se nabídnou k tisku a automaticky se naplní do editačního formuláře. V rámci jednotlivého syntetického účtu se vysvětlí maximálně 5 nejvýznamnějších skutečností dle partnera aktiv/pasiv nebo partnera transakce nebo partnera podrozvahového účtu. V horní části formuláře se vyplní rozpis dle IČ a částky. V dolní části se pak k jednotlivým IČ vyplní text vysvětlení.
    Po kliknutí na "Vytvořit výkaz" proběhnou kontroly, tvorba sestav a XML výkazu.
  • Při tvorbě výkazu PAP jsme u čtvrtletních částí výkazu upravili a zrychlili kontroly.

PKP - Pomocný konsolidační přehled

  • PKP je nový roční výkaz, který najdete ve formuláři Výkazy – roční výkazy – PKP-Pomocný konsolidační přehled.
  • Roční výkaz Pomocný konsolidační přehled zpracovávají dobrovolné svazky obcí splňující kritéria pro jeho zpracování. Metodiku k vyplnění tohoto výkazu najdete v Konsolidačním manuálu na stránkách MFČR.
  • Pro zpracování podkladů a výkazu PKP musí být v parametrech účetnictví zaškrtnut parametr „Zpracovávat výkaz PKP (DSO)“ a zároveň v údajích o organizaci musí být vyplněna právní forma „Svazek obcí“. Pro pořízení údajů PKP (IČ partnera) v prvotních dokladech je potřeba zaškrtnout i parametr „Pořizovat informace pro PKP interaktivně“, tzn. že se formulář pro naplnění PKP informací otevře automaticky na konci editačního řádku účetního předpisu.
  • V hlavním formuláři zpracování výkazu PKP se musí vyplnit roční průměrný přepočtený stav zaměstnanců a zaškrtne se, zda účetní jednotka zpracovává konsolidovanou účetní závěrku. Roční výkaz se skládá z pěti částí.
  • Část I Přehled stavu položek - automaticky se naplní z výkazů Rozvaha a Výkaz zisku a ztráty.
  • Část II Přehled majetkových účastí a jejich změn – tato část se plně edituje.
    Při prvotním vyplňování se uvedou ve stavu k 1.1. běžného účetního období údaje za celou dobu držení majetkových účastí určených k výkonu majetkových práv, a to i včetně veškerých změn, ke kterým došlo během tohoto období, pokud jsou tyto údaje konsolidované jednotce státu známy. Při následném vyplňování uvede účetní jednotka již pouze změny v majetkových účastech, ke kterým došlo během běžného účetního období. V případě, že v tomto období nedošlo k žádné změně, neuvede účetní jednotka žádné údaje.
  • Část III Identifikace vzájemných vztahů - automaticky se naplní z pořízených dat.
  • Část IV Podrozvahové účty - automaticky se naplní z výkazu Příloha.
  • Část V Vysvětlení významných částek – při zvolení této nabídky ve formuláři ročního výkazu PKP se provede u položek, u kterých je vyžadováno vysvětlení významných částek, vyhodnocení překročení hranice 10% hodnoty aktiv netto. Seznam položek, jejichž hodnota u aktiv brutto, v případě pasiv, nákladů, výnosů a podrozvahy sloupec běžné období je vyšší než 10% aktiv netto, lze vytisknout a tyto účty se naplní automaticky do editačního formuláře. V rámci jednotlivé položky se vysvětlí maximálně 5 nejvýznamnějších skutečností dle partnera aktiv/pasiv nebo partnera transakce nebo partnera podrozvahového účtu. V horní části formuláře se vyplní rozpis dle IČ a částky. V dolní části se pak k jednotlivým IČ  musí vyplnit text vysvětlení kromě identifikátoru „555 utajované informace“.
  • Po kliknutí na "Vytvořit výkaz" proběhnou kontroly, vytvoření sestav a XML výkazu.
  • PKP – nabídka PKP – Tisk – nová sestava Opis PKP položek dle IČ. V této sestavě se tisknou vyfiltrované obraty dle jednotlivých položek a v rámci položek dle jednotlivých IČ. Pokud k položce a IČ existuje počáteční stav, načte se do sestavy i tento PS.
  • Export – export počátečních stavů je pro svazek obcí upraven včetně PKP informací (věty 797). Věty 797 se do exportního souboru načtou v případě, kdy v parametrech exportu je zatržen parametr „Export včetně PKP informací (DSO) a zároveň v právní formě musí být vyplněno „Svazek obcí“.