ALIS

Software pro veřejnou správu

Vzdálená pomoc
14. 4. 2020

Nejčastější chyby zaměstnavatelů při vyplňování tiskopisů pro ošetřovné

Česká správa sociálního zabezpečení apeluje na zaměstnavatele, aby věnovali maximální pozornost vyplňování tiskopisů pro ošetřovné. To z toho důvodu, že dosud doručené tiskopisy obsahovaly řadu chyb a nekompletních údajů. Pokyny včetně vzorově vyplněných tiskopisů jsou dostupné na www.cssz.cz.

Nejčastější chyby ze stran zaměstnavatelů byly následující:

  1. Stává se, že zaměstnavatel vůbec nevyplní nebo vyplní neúplně záznamy zaměstnavatele na k tomu určených částech tiskopisů pro ošetřovné.
  2. Stává se, že zaměstnavatel řádně nevyplní údaje o dnech, ve kterých měl pojištěnec v průběhu měsíce, za který je o ošetřovné žádáno, vykonávat práci. Nárok na ošetřovné totiž pojištěnci nevzniká, pokud by mělo být ošetřovné vypláceno pouze za dny pracovního klidu.
  3. Stává se, že zaměstnavatel řádně nevyplní údaje o dnech, ve kterých pojištěnec v průběhu měsíce, za který je o ošetřovné žádáno, pracoval. Za tyto dny se kromě skutečně odpracovaných dnů považují také dny, kdy pojištěnec čerpal dovolenou, nebo mu náležela náhrady mzdy z jiného důvodu.
  4. Stává se, že zaměstnavatel pošle podklady elektronicky nezaručeným způsobem. Zaměstnavatel musí podklady odeslat elektronicky na místně příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení buď datovou schránkou, nebo s uznávaným elektronickým podpisem.

Překážky v práci v době platnosti mimořádných opatření přijatých v souvislosti s pandemií COVID-19 a jejich ošetření v programu KEO4 Mzdy najdete v tomto článku.