ALIS

Software pro veřejnou správu

Vzdálená pomoc
24. 1. 2020

eNeschopenky a program KEO4 Mzdy

1. ledna 2020 zahájila ČSSZ ostrý provoz povinného systému eNeschopenky (byla přijata zákony č. 259/2017 Sb. a č. 164/2019 Sb.). Cílem projektu je zjednodušení administrativy v procesech dočasné pracovní neschopnosti a zrychlení procesu výplaty dávek. Komunikace mezi lékaři, zaměstnavateli a Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ) týkající se dočasných pracovních neschopností tak nově probíhá výhradně v elektronické podobě. Změna se vztahuje pouze na pracovní neschopnosti uznané lékařem po 1.1.2020 a netýká se jiných dávek nemocenského pojištění (ošetřovné, otcovská, peněžitá pomoc v mateřství...). Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti má nově pouze tři díly. První díl s vyznačením vzniku pracovní neschopnosti a třetí díl s ukončením pracovní neschopnosti posílá lékař na ČSSZ elektronicky. Papírovou podobu má pouze díl druhý - "Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce", který předá lékař zaměstnanci.

ČSSZ umožňuje zaměstnavatelům přístup k vybraným údajům o pracovních neschopnostech jejich zaměstnanců, a to buď prostřednictvím ePortálu ČSSZ, zasíláním notifikací do e-mailů či datových schránek nebo pomocí nového elektronického podání (služba "Data zaměstnavatelů o dočasné pracovní neschopnosti" - do programu KEO4 Mzdy bude implementováno v průběhu roku 2020). I nadále jsou však sami zaměstnanci povinni informovat zaměstnavatele o uznání dočasné pracovní neschopnosti a dalších údajích o DPN v průběhu jejího trvání, včetně jejího ukončení.

Povinnosti zaměstnavatele v souvislosti s eNeschopenkou:

  • U dočasných pracovních neschopností vzniklých po 1.1.2020 lze posílat "Přílohu k žádosti o dávku" (NEMPRI) pouze elektronicky. V hlášení musí být vyplněn způsob, jakým je zaměstnanci vyplácena mzda (v programu KEO4 ošetřeno, automaticky je přebíráno z osobní karty). Příloha by měla být zasílána neprodleně po uplynutí 14 dnů trvání DPN.
  • Po skončení dočasné pracovní neschopnosti (v případě, že trvala déle než 14 dní) posílá zaměstnavatel elektronicky "Hlášení zaměstnavatele při ukončení pracovní neschopnosti" s údaji o tom, jestli zaměstnanec během DPN pracoval či nepracoval - nové hlášení, včetně možnosti tisku a elektronického podání, je taktéž v programu KEO4 Mzdy k dispozici.

Podrobné informace o eNeschopence naleznete na stránkách České správy sociálního zabezpečení.