Obecní e-noviny na webu: 6/2021

6 / 2021

30. 6. 2021

Obecní e-noviny

Internetový zpravodaj pro uživatele IS KEO (-X, -W, 4)


vydává ALIS spol. s r.o., Mariánská 538, Česká Lípa, alis@alis.cz

Tento zpravodaj dostávají pouze uživatelé produktů společnosti ALIS. Pokud nechcete dostávat tento zpravodaj, sdělte nám to, prosím, na adresu alis@alis.cz.

Vážení zákazníci,

vzhledem k tomu, že červnový zpravodaj posíláme až dnes, můžeme se aktuálně i touto cestou vyjádřit k děsivým a lidsky tragickým následkům živelní katastrofy, která minulý týden postihla Hodonínsko a Břeclavsko – a to nejen proto, že všechny 4 nejhůře postižené obce používají náš software a majetek našeho dlouholetého obchodního partnera z Mikulčic byl značně zdevastován. Stejně jako po ničivých povodních v letech 2002 a 2013 naše společnost i tentokrát operativně uvolnila finanční prostředky na dary určené k rychlé a adresné pomoci, byť vzhledem k obrovské výši škod jde o pověstnou „kapku v moři“. Protože vlna solidarity je v naší republice obrovská, věříme a hlavně přejeme všem postiženým soukromým osobám i organizacím, aby se jim podařilo v dohledné době odstranit alespoň ty nejhorší následky v zájmu toho, aby se mohly v rámci možností vrátit k běžnému životu a fungování.

S přáním, aby se nám další případná tornáda a jiné živelní katastrofy co nejdéle vyhýbaly.

Ing. Oldřich Gabriel

LEGISLATIVA

Informace k promíjení DPH u dodání respirátorů a prodloužení osvobození od cla a DPH u dovozu zboží pro účely pandemie COVID-19 do 31. 12. 2021

1. 6. 2021 bylo aktualizováno Rozhodnutí o prominutí daně z přidané hodnoty z důvodu mimořádné události zveřejněném ve Finančním zpravodaji 8/2021. Došlo k opětovnému a návaznému. prodloužení promíjení DPH od 4.6.2021 do 30.6.2021, viz též Finanční zpravodaj č. 23/2021.

V souladu s Rozhodnutím komise EU č. 2021/660 dochází k prodloužení lhůty pro osvobození od cla a DPH u dovozu zboží, které je nezbytné k boji proti následkům rozšíření onemocnění COVID-19, až do 31. prosince 2021. Osvobození od cla a DPH u dovozu zboží se týká pouze státních subjektů, charitativních nebo dobročinných organizací a záchranných jednotek.

Informace k osvobození od cla a DPH u dovozu zboží pro účely pandemie COVID-19: https://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/fs-pro-media/Informace-osvobozeni-od-cla-a-DPH-2021-05-12.pdf.

Ivana Mrtková

.. nahoru.

Co nás čeká a nemine v oblasti spisové služby

Již brzy vstoupí v platnost některá zásadní ustanovení v souvislosti s elektronizací postupů orgánů veřejné moci, které můžete také znát pod zkratkou DEPO. Zásadní změnou, která se dotkne původců, kteří doposud vedou listinnou spisovou službu, je povinnost vést spisovou službou pouze v elektronické podobě. Tato povinnost platí pro veřejnoprávní původce (podle §3 odst. 1 písm. f) až m) zákona č. 499/2004 Sb., ve znění účinném ode dne 1. února 2022) od 31.12.2024.

Další významnou úpravou bude změna ve vedení jmenného rejstříku, která bude platit od prvního dne měsíce po vyhlášení DEPA. Poté bude možné k dokumentu kromě odesílatelů a adresátů evidovat osoby, u nichž původce shledal potřebu jejího vedení ve jmenném rejstříku (zruší se evidence všech osob, jež se dokumentu týkají). Dále se zavádí povinnost jednoznačného bezvýznamového identifikátoru (JID) pro subjekty ve jmenném rejstříku. U subjektu bude muset být uveden odkaz na dokument, jehož je osoba odesílatelem, adresátem nebo se jí jinak týká a původce shledal potřebu vedení odkazu.

S povinností vést spisovou službu v elektronické podobě pro veřejnoprávní původce (podle §3 odst. 1 písm. f) až m) zákona č. 499/2004 Sb., ve znění účinném ode dne 1. února 2022) souvisí také nutnost používat od 1.1.2025 takový systém elektronické spisové služby, který je potvrzen atestem. Atestem projde pouze taková spisová služba, která bude splňovat požadavky dané zákonem o archivnictví a spisové službě, vyhláškou o podrobnostech výkonu spisové služby a národním standardem pro elektronické systémy spisové služby. Stále sledujeme vývoj situace, abychom měli vše v souladu s danými ustanoveními. Uživatele můžeme ujistit, že děláme vše pro to, aby Spisová služba KEO4 tento atest získala.

Ing. Lucie Hlaváčková

.. nahoru.

KEO4

KEO4 Účetnictví - novinky

  • Seskupený rozpočet – Při vytváření seskupeného rozpočtu na nový rok nyní můžete využít znaky Nástroj, Zdroj a Účelový znak (Nst, Zdr a Uz).
  • Při pořízení zaúčtování a přípravy platby můžete nyní ve sloupečcích Paragraf a Položka našeptávat i podle názvu z číselníku.
  • Při platbě kartou vzniká pohledávkový doklad vůči bance. Nově má nyní tento doklad i v přípravě zaúčtování platby v poznámce podrobnosti o poplatníkovi.
  • Kontrolní hlášení / Tisk – do všech tří sestav pro kontrolní hlášení jsme nyní zobrazujeme celé DIČ včetně kódu státu.
  • Sestavy / Rozpočet – u sestavy UR013 Plnění rozpočtu podrobného jsme upravili načítání nadpisu u vašich uložených variant sestavy (zobrazí se váš uložený název).
  • Likvidační lístek – odstranili jsme modře podbarvené nadpisy, kvůli úspoře toneru při tisku.
  • Při stornování dokladu se nyní vymaže příprava platby.
  • Import minulých období z XML (použije se při prvním zavedení programu KEO4 Účetnictví) – nyní program umí načíst i XML, která mají obálku MFČR.

Viktor Samek

.. nahoru.

KEO4 Příjmové agendy - novinky

  • V nabídce Předpisy / Tisk (nebo v detailu zálohy smluvní povinnosti s vyúčtováním) můžete u uhrazených záloh nově tisknout „Doklad o přijaté platbě“, který kromě informací o jednotlivých položkách zálohy obsahuje i rekapitulaci DPH.
  • Organizace, které mají napojení na základní registry, mohou při akci „Doplnit dle EO“ nové poplatníky také ztotožnit a přihlásit k notifikacím.
  • Poplatníci – do nástrojové lišty jsme přidali rychlý filtr, kde snadno vyfiltrujete: Aktivní, Archivní či všechny poplatníky. Nastavení tohoto filtru se nezruší ani při kliknutí na tlačítko „Zrušit filtr“.
  • Detail smluvní povinnosti s vyúčtováním – na záložce Doplňující údaje v poli Adresa nyní můžete přes tři tečky vybírat z číselníku Objekty, pro snazší zadávání adresy odběrného místa.
  • V sestavě PA014 „Objekty bez trvale bydlících v obci a konkrétní povinnosti“ zobrazíte nejen ty objekty, ve kterých není nikdo trvale hlášený a u daného objektu není žádná aktivní povinnost zadaného typu, ale i ty objekty, ve kterých sice někdo trvale hlášený je, ale nemá žádnou aktivní povinnost vybraného typu příjmu.
  • V nabídce Parametry / Základní v záložce Vymáhání máte nově možnost nastavit, zda v dokumentech upomínek, platebních výměrů či exekucí bude namísto adresy trvalého pobytu poplatníka tištěna adresa doručovací.
    Nadále platí, že v případě, kdy na dokumentech z nabídky „Vymáhání“ tisknete adresu trvalého pobytu, budou tyto dokumenty ze Spisové služby KEO4 vypraveny na doručovací adresu, je-li tato na kartě poplatníka uvedena.

Ing. Kamila Grosmut

.. nahoru.

KEO4 Mzdy - novinky

  • V části "Rekapitulace čerpání dávek nemocenského pojištění" na sestavě M009 Mzdový list se již zobrazuje i případná překážka v práci "Dlouhodobé ošetřování".
  • Pro větší přehlednost jsme v základních parametrech vyčlenili sekci pro "Elektronické výplatní lístky" do samostatné záložky.
  • Ošetřili jsme hláškou situaci, kdy přes "Elektronické podání" neodešlete hlášení přes program ALIS-PVS, ale pouze ukládáte příslušný soubor. Tato hláška zobrazí složku, do které bylo hlášení uloženo.
  • Vzhledem k prodloužení lhůty, po kterou lze vyplácet mimořádný příspěvek při karanténě (izolaci), jsme umožnili pořízení tohoto příspěvku i v měsících květnu a červnu 2021. Zároveň jsme pro tyto měsíce otevřeli možnost navázání překážek v práci karanténa a dočasná pracovní neschopnost. Ošetřili jsme sestavy M950 Rekapitulace mezd a M009 Mzdový list tak, aby v nich byl případný mimořádný příspěvek ke karanténě vyčíslen a zobrazen. Z tohoto důvodu jsme také vyňali příspěvek z částky "čistá mzda" (obdobně jako v ní není ani náhrada za karanténu nebo dočasnou pracovní neschopnost), aby následně součty na sestavách souhlasily.
  • V měsíční evidenci jsme přidali do nabídek "Benefity a odměny" a "Srážky ze mzdy" tlačítko "Doplnit počty jednotek dle odpracované doby". Tato akce se vztahuje na benefit typu "Příspěvek na stravování" (resp. na srážku typu "Stravenky") a automaticky v daném měsíci doplní počty jednotek stravenek (resp. "stravenkového paušálu"). V potaz jsou přitom brány hodiny v harmonogramu pracovní doby a případné překážky v práci. Nárok na jednotku stravenky (popř. stravenkového paušálu) vznikne pracovnímu vztahu za den, ve kterém bylo odpracováno 3 a více hodin.
  • V nabídce "Srážky ze mzdy stálé" přibyla možnost hromadně "Ukončit srážky". Hromadné ukončení využijete např. na přelomu roku, kdy se mění výše srážek u stravenek. Původní srážky lze hromadně ukončit a pomocí tlačítka "Vytvořit kopii" pořídit srážky nové, u kterých pouze změníte částky.
  • ...celý článek.

Ing. Martina Gembecová

.. nahoru.

KEO4 Majetek - novinky

  • Do levého stromového menu Sestavy jsme přidali sestavu MA004 Rekapitulace pohybů majetku. Pomocí pravého panelu si určíte jaká konkrétní data budete tisknout, jaké údaje se budou součtovat a jak budou data setříděna. Nastavení si můžete uložit pomocí tlačítka Uložit nastavení jako. Při ukládání si sestavu pojmenujete vlastním názvem, abyste ji mezi ostatními sestavami rychle našli. Zároveň si můžete upravit název sestavy pro tisk.
  • Na kartu finančního majetku jsme přidali záložku Transfery. Přehled transferů u finančního majetku vytisknete na sestavě R60a Přehled transferů podle inventárních čísel z nabídky: Majetek finanční / Sestavy / Stavy majetku / Přehledy transferů.

Lenka Knápková

.. nahoru.

KEO4 Spisová služba - novinky

  • V modulu Spisovna v detailu dokumentu je nyní umožněna změna formy dokumentu digitální/analogová a to i v rámci skartačního řízení. Také máte možnost u jednotlivých dokumentů provádět konverzi do listinné nebo digitální podoby dle §69a či konverzi z moci úřední.
  • Do Spisovny jsme dále přidali záložku „komponenty“. Tu naleznete nejen v detailu ukládací jednotky, spisu, ale i v rámci přípravy SIP balíčku ve skartačním řízení. V záložce je možné vyhledat komponenty, které nejsou ve výstupním datovém formátu a tyto komponenty pomocí akce Konverze do PDF/A do výstupního datového formátu převést.
  • Nově můžete v nabídce Ukládací jednotky v modulu Referent využít "Průvodce vytváření ukládacích jednotek". Pomocí tohoto průvodce lze hromadně vytvořit ukládací jednotky pro vámi vybrané dokumenty, spisy, popřípadě díly, dle vámi nastavených parametrů. Do názvu ukládací jednotky lze kromě názvu věcné jednotky doplnit i rok skartačního řízení nebo rok vzniku. Ukládací jednotky je možné třídit dle stejného roku spouštěcí události (tzn. dle roku vyřízení dokumentu, popř. uzavření spisu nebo dle data externí spouštěcí události) a podle stejné formy (analogová, digitální, popř. hybridní). Vytvořené ukládací jednotky v modulu Referent je nyní možné hromadně mazat. Podmínkou je, že musí jít o vlastní otevřené ukládací jednotky. Dokumenty, spisy, popř. díly z těchto jednotek se vrátí opět mezi nezařazené.

Ing. Lucie Hlaváčková

.. nahoru.

KEO4 Vidimace - novinky

  • Tisk štítků – Vytvořili jsme novou šablonu (1:1). Tato šablona řeší hromadný tisk systémem jeden štítek do knihy a jeden na listinu. U stávajících šablon jsme pro lepší orientaci změnili názvy. Název štítku před tiskem se řídí tím, jak se štítky tisknou do knihy a na listiny:
    • Štítek (1:1) - vytiskne se jeden štítek do knihy a jeden na listinu.
    • Štítek (1:n) - vytiskne se jeden „hromadný“ štítek do knihy a „n“ štítků na listiny.
    Celý popis pro tisk štítků najdete v dokumentaci.
  • Legalizace / Ověření - ošetřili jsme zpětné naplňování údaje „Označení dokladu“, při ověřování totožnosti v ROB (pokud se zde chybně vyplnilo číslo dokladu a opraveno bylo v následném okně, změna se zpět na formulář již nepropsala).
  • Legalizace / Ověření / Vytvořit kopii – upravili jsme naplňování údaje Ověřil, pokud kopii vytvoří jiný uživatel.

Kamila Prázová

.. nahoru.

KEO4 Evidence obyvatel - novinky

  • Přidali jsme dvě nové sestavy "Novorozenci" a "Školáci". Sestavy jsou obdobou sestavy EO003 Přehled obyvatel, ale mají upravené filtry tak, aby bylo snazší dostat se k požadovaným výstupům.
  • Upravili jsme situaci, kdy dochází ke stěhování obyvatele v rámci obce tak, aby datum přihlášení k trvalému pobytu odpovídalo datu, kdy se obyvatel přihlásil k pobytu na nové adrese (původní datum přihlášení k trvalému pobytu zůstává dohledatelné v historii karty obyvatele).
  • Upravili jsme načítání dat do informačního panelu "Statistika". Do jednotlivých kategorií již nevstupují cizinci (jsou-li v programu evidováni). Jejich počet je až ve spodní části statistiky, stejně jako součet všech obyvatel včetně cizinců.
  • Upravili jsme logiku při zakládání nových karet přes "Výdej ISEO". V případě, že jednotlivé záznamy nových obyvatel nemají vyplněné "Datum od" (a mělo by se tedy jednat o nově narozené občany) je do data přihlášení k TP automaticky nastaveno datum narození.
  • Pro lepší práci se sestavou EO003 Přehled obyvatel (a EO014 Přehled obyvatel - jen součty) jsme upravili nabídku rychlých filtrů v pravém panelu sestav.

Ing. Martina Gembecová

.. nahoru.

Vtipy na červen

 

Na personálním oddělení zvoní telefon.
„Dobrý den. Pan Novák se u nás uchází o práci a já sháním reference u bývalých zaměstnavatelů. Řekněte mi, prosím, jak dlouho u vás pracoval.“
„Maximálně tak tři měsíce,“ odpovídá referentka.
„Ale on uvádí, že u vás byl zaměstnán tři roky.“
„To byl, ale vy jste se ptal, jak dlouho pracoval!“

 

Podle výsledků několikaletého průzkumu světové skupiny odborných psychologů jsou dvě hlavní příčiny, proč muži tráví večery po hospodách a v barech:
1) jsou svobodní
2) jsou ženatí.